Bretaní po vlastní ose: 01 – Úvod a cesta
Bretaň (francouzsky Bretagne, bretonsky Breizh) je historická provincie v západní Francii na stejnojmenném poloostrově a současně jeden z 13 francouzských metropolitních regionů. Jeho rozloha činí 27 208 km². Je rozčleněn na 4 departementy: Côtes-d’Armor, Finistère, Ille-et-Vilaine a Morbihan. Původně k Bretani patřilo i území dnešního departementu Loire-Atlantique, jehož hlavní město Nantes bylo dříve hlavním městem Bretaně. V současnosti je hlavním městem Rennes.
Bretaň nás dlouho lákala především svými menhiry. V Čechách jsme jejich omezenou zásobu už vyčerpali a to včetně i ostatních různých balvanů, viklanů a nejrůznějších uskupení především na Sedlčansku (https://www.siloto.cz/cesky-meran/). Začali jsme tedy dumat o těch za hranicemi a první v pořadí byla samozřejmě Bretaň a především Carnac. A tak jsme jednoho únorového večera ze zvědavosti nakoukli na stránky www.airbnb.cz jak to tak případně vypadá s ubytováním. Když jsme viděli, jak se s několika měsíčním předstihem zaplňují volná místa v letních termínech, ihned jsme se bez zbytečného rozmýšlení pustili do rezervací. A řekli jsme si, že když už tak daleko, tak si to užít a nikam nespěchat. Nakonec z toho tedy vyšel měsíční pobyt v Bretani s třídenní cestou jak tam tak zpět. Do samotného Carnacu je to z Prahy necelých 1600 kilometrů a asi by to šlo zvládnout rychleji, ale brali jsme i cestu jako součást „výletu“.
Rezervace tedy byly provedeny a itinerář vypadal následovně:
Praha – Méty
Méty – Vitré
Vitré – Carnac
Carnac – Pleumeur-Bodou
Pleumeur-Bodou – Pontorson (městečko u Mont Saint Michele)
Pontorson – Chartres
Chartres – Méty
Méty – Praha
Léto je po šesti měsících konečně tady a jeden červencový den tedy vyrážíme. Jsem zvědavý, jak to patnáctiletá Fabia zvládne. Chvíli jsme uvažovali i o koupi novějšího vozu, zvlášť co nám na jednom z výletů v květnu odešel v lesích u Loun startér, ale nakonec jsme se rozhodli, že to riskneme. Zvládla to. A teď, když mám celou cestu za sebou, mohu hned na začátku konstatovat, že nejhorší úsek z více jak 5000 kilometrů dlouhého výletu byl z Prahy do Plzně a při návratu z Plzně do Prahy. Ani tak ne kvůli kvalitě vozovky, především díky řidičům.
No, když už jsme u toho: Dodržujte ve Francii rychlost!! Nejsou vidět, ale sledují to snad všude. Jinak 90% francouzských řidičů nepoužívá blinkry a když už ho dají, zase ho pro změnu nevypnou. Taky jich přibližně asi 50% nesvítí ani za deště a ani v celkem tmavý podvečer. Někteří ani v noci. A na kruhovém objezdu s více pruhy má přednost ten odbočující z vnitřního pruhu. Nemám tušení, jestli je to opravdu ve francouzských předpisech, ale je to běžná praxe. I přesto se tam prostě jezdí klidněji a v pohodě. Asi si nepotřebují honit trika. A chodci a cyklisté mají vždy a snad kdekoli přednost. Pro chodce to platí rozhodně ve městech, ale pro cyklisty nejspíš všude. Češi by se utroubili a unadávali.
První úsek cesty tedy vede z Prahy do francouzských Mét a je dlouhý 720 km. Vyjíždíme okolo půl deváté a celé Německo projedeme bez větších problémů. Pár zastávek na odpočinek a občerstvení. Jen mi dochází, že po automobilové návštěvě Portugalska jsem se zařekl, že delší výpravy už nikdy nebudu podnikat v autě bez klimatizace. V Čechách mi nikdy nijak zvlášť nechyběla, ale více jak 500 km ve čtyřicetistupňovém vedru je holt znát. Do Mét dorážíme okolo páté celkem vyprahlí. Ubytování máme zajištěno v hotelu Hôtel Premiere Classe Metz TECHNOPOLE. Leží na okraji města při dálnici. V okolí je mnoho dalších hotýlků jako třeba Formule 1, B&B, Ibis a jiné, které také opravdu nejsou na dlouhodobější pobyt, ale právě tak na přespání na cestě. Zvolený hotel mi vycházel nejlépe v poměru cena/výkon J. Třeba na rozdíl od F1, má za nepatrně vyšší cenu vlastní sociální zařízení. Pokoj pro dva vyšel se snídaní na cca 1300 Kč a spalo se v něm dobře. Snídaně je klasický samoobslužný bufet: čaj, kafe, mléko, džus, voda, máslo, džem, sýr, nějaké sladké pečivo, chléb. Žádná hitparáda, ale na další cestu vyrážíme najedení. Naším cílem je Vitré.

VÍCE FOTOGRAFIÍ NA SILOTO PHOTO GALLERY: BRETAŇ