Bretaní po svlastní ose – 19. Tanec smrti v kapli Kermaria an Iskuit
Kaple Kermaria an Iskuit je sakrální památkou ve stejnojmenné obci u městečka Plouha (departement Côtes-d’Armor v Bretani).
V bretonštině ʺkerʺ znamená vesnice, jde tedy o Mariinu ves, ves zasvěcenou Panně Marii – v různých obměnách je to v Bretani poměrně rozšířený název (Kermaria, Locmariaquer, apod..)

Kaple Kermaria je spolu s kostelem Kernascléden (Morbihan) jedinou sakrální stavbou Bretaně, která má fresku představující téma ʺstrašidelného uměníʺ středověku – Tanec smrti. Freska s 47 figurami asi 1,3 metru vysokými, byla v osmnáctém století zamalována. Znovu ji odkryl roku 1856 Charles de Taillart. Vznik fresky se klade do let mezi roky 1488 a 1501. Samotná kaple pochází ze 13. století a mimo jiné jsou v ní také zajímavé dřevěné gotické sochy svatých.


Danse Macabre – Tanec smrti

Freska Tance smrti v kapli Kermaria an Iskuit ukazuje různé postavy všech společenských vrstev (krále, papeže, kněze, rolníka, císaře, velmože, řemeslníka, šlechtice, krásnou ženu i dítě, prostě bohaté i chudé lidi ze všech oblastí života), které si v tanci s sebou odvádí Ankou (ztělesnění smrti). Během tohoto tanci jsou si všichni rovni, vše řídí Ankou – Smrt. Tento druh ʺmementa moriʺ měl lidem připomenout, že jsou smrtelní a že pozemské pozice z dlouhodobého hlediska znamenají jen málo. Ve středověku byla podobná vyobrazení celkem populární.

Ankou (čti: a: nkU) je v Bretonském bájesloví ztělesněním smrti.
Ankou je pomocníkem smrti a je také známý jako strážce hrobů. Legendy o něm říkají, že z nějakého neznámého důvodu chrání hřbitovy a duše kolem něj a shromažďuje ztracené duše ve svém panství. Podle legendy se Ankou stává osoba, která v kalendářním roce zemřela jako poslední v obci (farnosti). Vystřídán je pak opět posledním zesnulým v následujícím roce.
Když za rok došlo k více úmrtím než v jiných letech, říkalo se o Ankou:
– War ma fé, heman zo eun Anko drouk . („Podle mé víry je tohle ošklivá Ankou.“)

Existuje mnoho příběhů o Ankou, ve kterých se objevuje jako muž nebo kostra, která nosí plášť a drží kosu. V některých příbězích je popisována jen jako stín, často na vrcholu vozíku pro shromažďování mrtvých. Říká se, že nosí černé roucho s velkým kloboukem, který zakrývá jeho tvář. Podle místní keltské legendy byl prvním dítětem Adama a Evy. My v Čechách máme Kmotřičku, Zubatou, Smrťáka apod.

Vstup do kaple je volný. Komentovaná prohlídka s průvodcem je placená, ovšem je prováděna pouze ve francouzštině. Ve francouzské státní svátky bývá kaple uzavřena nebo je omezena otvírací doba.
VÍCE FOTOGRAFIÍ NA SILOTO PHOTO GALLERY: BRETAŇ