Zámek Chotýšany

Ruiny zámku Chotýšany

Chotýšany
okres Benešov, Středočeský kraj
GPS: N 49°44.66970′, E 14°48.96943′

Obec Chotýšany leží na okresní silnici z Benešova do Vlašimi. První zmínka o obci pochází už z roku 1250, tehdy zde stála jen malá tvrz rytíře Mrákoty z Chotýšan, ale později se v držení tohoto panství objevovala známá jména. V době husitských válek patřily Chotýšany Janu Roháči z Dubé. Zámek postavený Arnoštem Františkem z Vrtby byl poprvé zmíněn roku 1743. Zámecká stavba vznikla vedle staré tvrze a stará tvrz byla poté přestavěna na zámecký pivovar. Zámek obklopoval přírodně krajinářský anglický park s barokní besídkou s ozdobnou fasádou zdobenou malbami.
Posledním majitelem byl od roku 1937 ing. Otto Langhamer z Bíliny, jemuž byl zámek roku 1948 znárodněn. Na zámku začalo působit místní JZD a byly v něm zřízeny byty a místní knihovna. Po roce 1989 došlo k restitucím a zámek byl majitelem prodán italské firmě. Dnes je zámek ve zcela katastrofálním stavu a ponechán svému osudu se pozvolna mění v totální ruinu.

Dle neověřených zpráv údajně započala (2017) rekonstrukce zámku…

Chotýšany castle

Castle in Chotýšany village (Czech Republic) comes from the first half of the 18th century. Since 1958 is protected as a cultural monument of the Czech Republic, but now it is in disrepair.

RUINEX GALLERY: ZÁMEK CHOTÝŠANY / CHOTÝŠANY CASTLE

« 1 z 2 »

Mosty protektorátní dálnice

 Nedokončení mosty protektorátní dálnice

Mělo by se spíše říkat „Nedokončené mosty Baťovy dálnice“. První projekt dálnice vznikal ve dvacátých letech dvacátého století a jde o český „prvorepublikový“ projekt. Ovšem i tehdy se potýkal s nejrůznějšími problémy. Roku 1937 zlínský podnikatel Jan Antonín Baťa předkládá ambiciózní projekt rozvoje státu, jehož součástí je i řešení silniční dopravy s následným propojením do celoevropské sítě. Navrhuje magistrálu, která by začínala na československo-německé hranici u Chebu, poté by jižně od Prahy pokračovala k Brnu, odtud přes Zlín a následně údolím Váhu do oblasti východního Slovenska a končila by až u hranice s Rumunskem.
Německá okupace paradoxně nepřinesla zánik realizace. Naopak, v terénu byla zahájena skutečná výstavba dálnice. Proto často bývá označována pojmem „protektorátní dálnice“. A pozůstatky těchto zahájených staveb stojí dodnes…
Stavba mostů dnes ve vodní nádrži Švihov byla započata v roce 1939, ale roku 1950 byla výstavba dálnic komunistickým režimem zastavena. V letech 1965 – 75 probíhala výstavba vodní nádrže Švihov a oba mosty byly zatopeny téměř po úroveň mostovky. Dálnice D1 dnes vede jen kousek odtud.

Incomplete bridges of the protectorate highway

It should rather be called „Unfinished Baťa´s Highway“. The first motorway project originated in the twenties of the twentieth century and is a Czech „first republic“ project. Even then, he faced various problems. In 1937 Zlin entrepreneur Jan Antonín Baťa presented an ambitious state development project, which included also the solution of road transport with subsequent connection to the pan-European network. It proposes a magistral that would start at the Czechoslovak-German border at Cheb, then south of Prague to Brno, from there through Zlín and then to the valley of Váh into the region of eastern Slovakia and end at the border with Romania.
The German occupation paradoxically did not bring about the end of the realization. On the contrary, a real construction of the motorway was started in the field. This is why it is often referred to as the „Protectorate Motorway“. And the remnants of these commenced constructions stand still …
Construction of bridges was started at 1939 but at 1950 was by communist regime the construction of highway stopped. In the years 1965-1975 was carried construction of a water reservoir Svihov and both bridges were flooded almost to the level of the deck.

SILOTO RUINEX GALLERY: Nedokončené mosty / Unfinished Highway Bridges

Kaple Máří Magdaleny

Zřícenina poutní kaple svaté Máří Magdaleny
Louňovice pod Blaníkem
okres Benešov, kraj Středočeský
49°37’48“ N 14°51’50“ E

RUINEX GALLERY: Kaple Máří Magdaleny / Chapel of St. Mary Magdalena

Vrch Malý Blaník leží nedaleko Louňovic pod Blaníkem nad vesničkou Býkovice. Na jeho vrcholu se nachází zřícenina poutní kaple svaté Máří Magdaleny. Ta zde byla dostavěna v roce 1753, a to hlavně proto, že již od začátku 16. století se zde konaly poutě. Již o 30 let později však je kaple zrušena nařízením císaře Josefa II. Dále se o kapli nikdo nestaral, takže chátrala až do dnešní podoby zříceniny. Uprostřed zříceniny roste obrovský smrk, kterému se říká „Mnich“. Obvod jeho kmene měří přes 3 metry a výška přesahuje 34 m.
K vrcholu Malého Blaníku vede dobře značená Naučná stezka Malý Blaník – Podlesí.

Ruins of the Baroque pilgrimage chapel of St. Mary Magdalene on the mount Little Blanik from 1753

Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny na hoře Malý Blaník
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny
Zřícenina poutní barokní kaple svaté Máří Magdaleny
Ruins of the Baroque pilgrimage chapel of St. Mary Magdalene on the mount Little Blanik from 1753
Ruins of the Baroque pilgrimage chapel of St. Mary Magdalene on the mount Little Blanik from 1753
Ruins of the Baroque pilgrimage chapel of St. Mary Magdalene on the mount Little Blanik from 1753
Ruins of the Baroque pilgrimage chapel of St. Mary Magdalene on the mount Little Blanik from 1753